Ja! Een publicatie in KAS Magazine, het kwartaalblad voor tuinbouwondernemers. Klik hier voor de online versie van KAS Magazine. Of lees:
In de glastuinbouw zijn professionals actief die ondernemers voorzien van advies en coaching op leiderschaps- en organisatievraagstukken. We gaan in gesprek met Margot Peters van adviesbureau Inspiring Insights. We vragen haar naar de impact van de Corona-crisis op het ondernemerschap.
Impact van Corona op het ondernemerschap
De Corona-crisis heeft bedrijven flinke uitdagingen gegeven. Ook in de tuinbouw was er hectiek en blijft druk voelbaar. Het naleven van alle maatregelen vraagt extra aandacht in het organiseren van het werk: Is er voldoende beschikbaarheid van personeel? Kunnen ze veilig en vertrouwd werken? Wat als er besmettingen oppoppen? “De Corona-crisis maakt bovenal duidelijk dat het veel waard is als een bedrijf organisatorisch op orde is, een bedrijf buffers heeft en in staat is om tijdelijk in een andere modus te draaien: Het wendbaar en weerbaar zijn”, aldus Margot Peters. Zij is partner bij adviesbureau Inspiring Insights, een bureau gespecialiseerd in organisatieontwikkeling Met betrekking tot dit onderwerp laat zij zich onder meer inspireren door het boek ‘Tegen de Stroom mee’ van Barbara Hoogenboom en Jan-Jacob Stam.
Maakbaarheid en controle
Peters stelt dat deze tijd uitdaagt om bewust op meerdere manieren te kijken naar de toekomst. “Wat als je nu aanneemt dat er een toekomst is die maakbaar is. Een toekomst waarin je wat te willen hebt. Een toekomst waarin je planmatig kunt bouwen aan een robuust bedrijf. Én dat er ook een toekomst is die onaangekondigd binnenstormt. Een toekomst die onvoorspelbaar is, die er plotsklaps is, of je het nu leuk vindt of niet. Zou het zo kunnen zijn dat deze aanname je meer alert maakt op signalen dat er veranderingen op komst zijn?”
De planbare toekomst gaat over wat jij wilt bereiken in de toekomst zoals jij denkt dat hij eruit gaat zien. Toekomstvisies zijn positief. Ze beschrijven ambities en mogelijkheden afgestemd op wat we willen, belangrijk vinden én haalbaar achten. Vervolgens kiezen we zorgvuldig een strategie, als het ware de route die de meeste kans op succes geeft. Deze planbare toekomst is een benadering die uitgaat van een behoorlijke portie maakbaarheid en controle. Een benadering die regie geeft op je organisatieontwikkeling. Om de paar jaar een strategisch plan maken werkt, echt!
De aanstormende toekomst
Naast de toekomst waarover we graag dromen en waarin we willen bouwen, is er ook de toekomst die op ons af komt. Een toekomst die op onverwachte momenten van zich laat horen en zaken op zijn kop zet. Of we nu willen of niet. Een toekomst waar we minder controle over hebben. De Corona-crisis maakt ons daar sterker van bewust, meent Peters.
“Dealen met onvoorspelbaarheid is niet per definitie makkelijk. Wát we kunnen controleren is de manier waarop we omgaan met de toekomst die op ons afkomt. Door te erkennen dat de toekomst aanstormend kán zijn, sta je open voor de signalen die er vooraf op te pikken zijn. Sterker nog, als je aanneemt dat er een aanstormende toekomst is, kun je je ook heel nieuwsgierig worden. Want, op welke manier kun je dan verrast worden? Welke game-changing situaties kunnen zich voordoen? Wanneer iets niet controleerbaar is, is het accepteren ervan een eerste vorm van invloed nemen.
Frisse vragen
Peters zet enkele vragen op een rij die misschien nog niet vanzelfsprekend zijn, maar een frisse kijk en input geven op jouw ondernemerschap:
- Wat kan acceptatie van de onvoorspelbaarheid van de toekomst jou en je bedrijf opleveren?
- Neem eens je klanten en de samenleving in gedachten. Wat als je hen een stem zou geven bij de opmaak van jouw jaarplan. Waar willen zij dan meer of juist minder van?
- Wat heb jij van minder belang te maken als je hun input meeneemt in jouw plannen?
- Wie of waar kun jij je oor te luister leggen om wakker te blijven op aanstaande veranderingen?
Bouw planmatig én blijf actief wakker op je omgeving!
Een advies heeft Margot Peters ook. “De ene benadering van de toekomst sluit de andere niet uit. In tegenstelling, ze horen bij elkaar. Blijf planmatig bouwen aan je organisatie. Laat je daarbij inspireren door wat organisaties wendbaar en weerbaar maakt (zie kader). Én maak tijd voor momenten om anders te kijken, voorbij je eigen vertrouwde perspectief. Verdiep je in ontwikkelingen en signalen uit de sector, markt en maatschappij. Blijf wakker op je omgeving.”