Groeien mét plezier
Best lef hebben, toch? Als ondernemers-duo je bedrijf onder de loep laten nemen én feedback vragen op het eigen functioneren! We hebben het over Esther Sierts en Ilse van Boven van schoonmaakbedrijf Jansma en Dik. Twee ondernemers met een positieve kijk op de toekomst: “We zien mogelijkheden voor groei én we beseffen ons dat groeien alleen maar lukt als we investeren in onze organisatie én in ons leiderschap! Dus, wat staat ons te doen?”
Een vraag die ons op het lijf geschreven is! Door de jaren heen hebben we een aanpak ontwikkeld om het functioneren van een organisatie in kaart te brengen inclusief de mogelijkheden om de organisatie te versterken. Leidend in deze onderzoeken is de ambitie van de directie! Hoe kijken zij naar de toekomst? Welke bedrijfsidentiteit past hen? Esther en Ilse zijn daarin duidelijk: Jansma & Dik staat voor kwaliteit, persoonlijke betrokkenheid en flexibiliteit. Extern én intern!
In klankbordsessies dagen we hen uit hun visie verder te concretiseren én hun leiderschap onder de loep te nemen. Ondertussen gaan we in gesprek met (groepen) medewerkers: met de objectleiders, schoonmakers en de medewerkers van kantoor. Met hen brainstormen we over andere manieren van organiseren. Wat ons opvalt? Wie we ook spreken, de gesprekken over werken met plezier én oog voor ‘kwaliteit’, ‘betrokkenheid’ en flexibiliteit’.
En toen was er …. Corona
Midden in het organisatieontwikkeltraject is daar opeens de Corona-uitbraak. Esther en Ilse blikken terug: “We hadden even geen idee wat ons overkwam. We hebben ons zelfs afgevraagd, waarom we dit ondernemerschap nu ook alweer wilden! Waarom die ambitie? Om elkaar vervolgens aan te kijken én het te gaan regelen. Voor onze klanten. Voor onze medewerkers!”
“Er was een ongekend hoge hoeveelheid van situaties waar we op moesten schakelen. Waarmee konden we klanten van dienst blijven? Wat hadden medewerkers nodig om veilig en vertrouwd hun werk te blijven doen? We waren het snel eens dat we alleen Jansma & Dik waardige oplossingen wilden. Het was hier en daar kunst en vliegwerk, maar het is gelukt. Een groot cadeau daarbij was de opstelling van onze medewerkers. Zij toonden zich heel loyaal aan ons bedrijf en ze stelden zich flexibel op.”
Leiderschap in tijden van hectiek
Als organisatieadviseurs herinneren wij ons natuurlijk de doelstelling van beide ondernemers om een stap te zetten op het vlak van leiderschap. Wat heeft deze periode hen geleerd op het vlak van leiderschap? Esther geeft aan dat er – zeker in het begin – een hoog beroep werd gedaan op hun leiderschap. “Medewerkers keken naar ons. Ze wilden van ons weten wat ze moesten doen. Het was even niet de tijd van coachen en begeleiden. Medewerkers vroegen om instructie, om duidelijkheid over wat wel en wat niet. Na verloop van tijd nam dit directe beroep op ons weer af. Medewerkers vinden hun weg weer zelf en met elkaar. Voor ons geeft dat weer ruimte om vooruit te kijken. We gaan werk maken van onze voornemens t.a.v. onze rol én het versterken van de organisatie! Want dát leert een zomer als deze ons ook: het is belangrijk dat je organisatie staat!”
De dienstverlening van Inspiring Insights onder de loep.
Na alle klankbord- en reflectiesessies met Esther en Ilse konden wij natuurlijk niet achterblijven. We vroegen de onderneemsters “Hoe tevreden zijn jullie eigenlijk met onze dienstverlening?” Ilse “Jullie advies is eigenlijk heel logisch én we hadden het zelf niet bedacht. Daarmee voor ons echt waardevol! Wat voor jullie spreekt is dat het makkelijk is om met jullie vertrouwd te raken. Wij ervaren dat zo en onze medewerkers ervaren dat ook zo. Naast de inzichten die het ons gegeven heeft, is een opbrengst dat medewerkers hun verhaal konden doen en dat ze de mogelijkheid daartoe hebben ze ervaren als een moment en een blijk van erkenning. Het heeft ons en hen extra enthousiast gemaakt over wat er allemaal mogelijk is met en in dit bedrijf”
Kijk, dáár doen we het voor!
Ook een organisatievraag of ambities om een stap te zetten op het vlak van leiderschap en/of teamwerk? Kijk hier voor info over onze dienstverlening of plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek met ons in.